英語コーパス学会SIG語彙研究会2024年度研究会を開催いたします。
プログラムは下記のとおりです。聴講ご希望の場合は、本お知らせ末にある申し込みフォームより3月15日(土)までにお申込みください。
============== 発表プログラム ===============
日時:2025年3月18日(火)13:30~
場所:Zoom 開催
13:30-13:35 開会の挨拶(研究会代表)
――――――――――
研究発表
13:35-14:05 小山 圭祐(渋谷教育学園幕張中学校高等学校)
(タイトル)“What vocabulary level should your students achieve for the Common Test for University Admissions in Japan? An analysis of vocabulary coverage using confidence intervals for population proportions”
(要旨)More than three years have passed since the introduction of the Common Test for University Admissions. Whilst many students study extensive amounts of vocabulary for this high-stakes test, the vocabulary level required has been scarcely examined in quantitative studies. To address this gap, this study constructed a corpus of the Common Test administered over the past three years and analysed lexical coverage differences across various vocabulary levels (2000, 4000, 5000, 6000, 7000, and 8000 BNC/COCA flemma levels). Using Newcombe-Wilson intervals, the analysis revealed that studying the BNC/COCA flemma in frequency order significantly increased the vocabulary coverage up to 7000 flemmas, surpassing the 4000–5000 flemmas typically required in high school. However, no statistically significant difference was observed between the 7000 and 8000 flemma levels. These findings suggest that, whilst descriptive statistics indicates that higher vocabulary levels result in greater coverage, students only need to master up to 7000 flemmas. The study also highlights the importance of explicitly reporting confidence intervals for proportions in corpus linguistics research.
14:05-14:35 Laurence Newbery-Payton(Seijo University)
(タイトル)“A Preliminary Report on the Development of a Pedagogical List of Japanese Compound Verbs”
(要旨)This presentation reports the initial stages of the development of a list of lexical compound verbs for use by learners of Japanese. Such compound verbs (kake-komu, ‘rush in’; yomi-ageru ‘read out’ etc.) occur frequently in everyday life, yet existing resources omit information of relevance to learners, like frequency information or description of the semantic relationship between V1 and V2. The goal of the current project is to create a resource similar to existing phrasal verb lists like the PHaVE list (Garnier & Schmitt, 2015), namely a list of high-frequency polysemous lexical items, including information about the relative frequency of each sense. The resource under construction further aims to help learners to infer the meaning of previously unencountered compound verbs. This is made possible by explaining the contributions of V1 and V2 to the meaning of the whole compound and by providing analogous examples. It is hoped that once released, the resource will benefit learners and educators.
14:35-14:45 休憩
14:45-15:15 曹 芳慧(大阪大学大学院)
(タイトル)「ハーディのWessex小説における伝達節とキャラクタライゼーション」
(要旨)本研究では、TEI (Text Encoding Initiative)というテクストマークアップの国際標準規格に準拠し、ハーディのWessex小説14冊に会話部のマークアップを施した。それを基に、会話部伝達節(Reporting Clause)の量的可視化を行うことで、ハーディが会話部をいかに巧みに用いて登場人物の性格描写や人物造形を行っているかを解明することが本研究の目的である。従来の研究では、主にナラティブ、特に登場人物の描写を通じて、ハーディのキャラクタライゼーションの特徴が論じられてきた。しかし本研究は、会話部、特に会話に「表情」を与える役割を果たす伝達節に焦点を絞り、伝達動詞とその動詞を修飾する副詞の量的分析により、ハーディの小説に対する新たな洞察をもたらす可能性を探る。
15:15-15:45 高橋 武志(京都外国語大学)・神原 一帆(情報通信研究機構・立命館大学)・野澤 元(京都外国語大学)
(タイトル)「語順に対するニ格名詞の有生性の影響:かき混ぜ文を例にして」
(要旨)本研究は、ニ格名詞の有生性が日本語のかき混ぜ文の語順に与える影響を検証することを目的とする。従来の分析では「NがNにNをV」と「NがNをNにV」の二つの語順パターンがニ格名詞の有生性に影響されると指摘されており(Ito, 2007)、この仮定の妥当性は複数のコーパス分析でも確認されている(笹野・奥村 2017; 田中 2024)。だが、従来の分析対象は特定の意味クラスの動詞に限られており、この仮説が当該の2つのパターンに生起し得る動詞全体に一般化できるかは十分に検討されていない。本研究では、コーパスの事例分析を通し、この仮説の有効性が部分的なものであることを主張する。
――――――――――
15:45-15:50 閉会の挨拶(研究会副代表)
===================================
聴講ご希望の方へ
聴講ご希望の場合は、下記フォームから3月15日(土)までにお申し込みください。
申込フォーム(3月15日(土)期限):https://forms.office.com/r/hZLxy366NZ
お申し込みいただいた方には、フォームにご登録いただいたメールアドレスに、3月16日(日)23:59までにZoomのリンクをお送りします。
なお、Zoomの利用方法に関するサポートはいたしかねますので、あらかじめご了承ください。
問い合わせ先:2024年度 語彙研究会代表 住𠮷 誠(sumiyoshi☆kwansei.ac.jp)(☆を@に変えてください)